Morbidne objave

Razgovor ugodni, divan natenane
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 22 Mar 2025, 12:23

Pročitao sam na Fejsu da je Heidi Klum poginula u prometnoj nesreći. Stavili su i fotografiju smrskanoga automobila. Porsche ili štogod slično. Jasno da sam odmah provjerio. Srećom, živa je. Žrtva slične "vijesti" bio je svojedobno i Morgan Freeman. I njega su prije reda proglasili mrtvim. Vjerojatno su u igri bili i drugi, nisam detaljno pratio, ali pretpostavljam. Jasno mi je da glumci, fotomodeli, glazbenici, općenito poznate osobe, privlače pozornost. Osobito luđaka. No takve objave nemaju smisla, sve se za manje od minute mogu pobiti. U čemu je onda stvar? Puka malicioznost? Internet koji je po prirodi zlurad, pakostan, zlonamjeran?


Potpisi su za budale.
User avatar
drug mile
Posts: 232
Joined: 10 Jun 2012, 14:59
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times

Post 22 Mar 2025, 15:41

Ne znam je li ti promaklo, ali takvih objava ima svakog dana. Putem facebooka pratim par specijaliziranih grupa, recimo stvari vezane uz filmove i serije, budu zanimljivi komentari, analize, najave, preporuke... Ali zadnjih godinu - dvije, odtkad je AI zavladao tom sferom, značajan dio objava su objave smrti. Klikneš na sliku iz znatiželje, a to te dalje vodi na neke maliciozne stranice ili jednostavno nekom nabija promet, tko će ga znati. AI ti omogućava da dnevno generiraš beskonačan broj profila, AI te profile održava, puni ih sadržajem, stječe prave prijatelje... I takvi se profili bez problema infiltriraju gdje god ih se pošalje. Neki od njih onda nakon nekog vremena krenu komentirati objave, pozivati u vlastite grupe... I na kraju sve završi sa morbidnim klik bejtovima. Zašto baš objave smrti? Vjerojatno zato što ljudi prije kliknu na to nego na objavu da si dobio na lotu.

Prva glupost koju sam primjetio na tu foru je bila Krysten Ritter, prije možda 7-8 godina? Objava na IMDB sa naslovom "Celebreties who died young" ili tako nešto, i ispod naslova njena slika. Tad su me navukli da kliknem i rekoh, nikad više. Od tada se sličan obrazac seli po raznim medijima, i naravno da su metode prijevare sve sofisticiranije.
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 22 Mar 2025, 15:57

Dobro, ja sam profesionalac, proveo sam više od dva desetljeća u elitnim hrvatskim i stranim medijima, dok su novine i časopisi bili ono što trebaju biti. Zato mi je čudna ta politika. Dobar urednik zna da pravu publiku ne može steći lažima. Što je logično, mudar čovjek ne vraća se na stranicu koja prodaje pizdarije. Želi informaciju, pravodobnu i točnu. AI valjda ne gleda tekstove, namjera mu je dobiti klikove na oglase. No i to je kratkovidno. Varanje posjetitelja nikad se ne isplati.
Potpisi su za budale.
User avatar
drug mile
Posts: 232
Joined: 10 Jun 2012, 14:59
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times

Post 22 Mar 2025, 18:36

Ja ne znam što to znači biti profesionalac, i koliko toga još ima u medijima. Evo sad sam za test proguglao "uzgoj rajčica" i kliknuo na jedan od prvih rezultata:

https://www.24sata.hr/lifestyle/7-vrtla ... ici-922968

Objava je nepismena, netočna i u velikoj mjeri beskorisna. Vidim da se radi o djelomično automatskom prijevodu ovog članka:

https://www.tomsguide.com/how-to/7-ways ... mato-plant

Pa recimo "Planting your tomato vine in the right place" je prevedeno kao "Sadnja vinove loze rajčice na pravo mjesto"

Ovo je prvo što sam našao u ovom trenutku, a viđao sam i mnogo gori sadržaj na domaćim portalima. Koji bi mogao biti smisao takvih članaka? Vrtlarstvo niti nije profesija kojom se portal 24 sata bavi. Što će im takve objave? Očito, samo za privlačenje prometa, što onda naplaćuju oglašivačima. Meni je ta stranica (članak na 24 sata) doslovno prekrivena oglasima, deseci raznih oglasa sve jedni preko drugih. I tako to valjda ide. Autor sadržaja ne odgovara za kvalitetu ili istinitost, zanima ga samo koliko će ljudi doći na stranicu. Uredništvo to naravno potiče svojom politikom jer im je isplativo. A sad možemo raspravljati je li velik korak do morbidne objave na facebooku koja će dovesti još par čitatelja na portal. Po meni, nije velika razlika.
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 22 Mar 2025, 20:15

drug mile wrote:
22 Mar 2025, 18:36
Pa recimo "Planting your tomato vine in the right place" je prevedeno kao "Sadnja vinove loze rajčice na pravo mjesto"
Isuse. :rolleyes:

Tekst nitko ni pogledao nije, a kamoli da ga proslijedi stručnjaku na redigiranje. Vrt i drugi prilozi u Večernjaku imali su recimo ekipu koja je kontrolirala terminologiju, neovisno o jeziku. Tako je bilo i u sličnim časopisima - za National Geographic, Geo itd. honorarno su radili suradnici, uglavnom profesori na zagrebačkim fakultetima, s kojima smo se konzultirali kad su posrijedi bili nazivi biljaka, životinja, minerala, kemijskih spojeva... Profesionalizam znači da postoji standard, redoslijed od kojega se ne odstupa: novinar napiše tekst, urednik ga pregleda i opremi naslovom, podnaslovom, međunaslovima...; lektor se pobrine za pravopis i gramatiku, a redaktor za znanstvenu točnost i preciznost. Tipfelere popravi korektor - ako ga nema, lektor riješi i to. Riječju, na razini redakcije postoji sustav rada i volja da sve što izađe bude na visokoj razini. :)
Potpisi su za budale.
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 23 Mar 2025, 13:06

Death Hoaxes: 19 Celebrities Who Rose From the Dead

Linkani članak navodi da su razne poznate osobe i zvijezde šoubiznisa, npr. Paul McCartney, Tom Cruise, Beyoncé itd., lažno bile proglašene mrtvima, i to od šezdesetih godina naovamo. Fenomen dakle nije nov. I nije vezan uz internet. :D
Potpisi su za budale.
User avatar
drug mile
Posts: 232
Joined: 10 Jun 2012, 14:59
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times

Post 24 Mar 2025, 11:33

I koji bi onda bio dominantan motiv? Trolanje (privlačenje pažnje), mogućnost zarade ili neka zloba prema slavnoj ličnosti?
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 24 Mar 2025, 14:48

Nemam pojma. Mislio sam da je biti prvi ključno, da se vijest ne provjerava detaljno zato što je važno objaviti je prije konkurencije. No nisam više siguran. Ako je u igri AI, motiv može biti čista efikasnost. Evolucijski smo uvjetovani da reagiramo na opasnost, na događaje koji nas ugrožavaju. Bolest, smrt, nesreća bilo koje vrste - to su teme koje nas intrigiraju, prenosimo ih kao upozorenje. Ima tu i zluradosti, jasno, ali onda govorimo o pojedincima, o njihovoj zavisti ili zlobi - no fenomen je općenito gledano pozitivan, služi zajednici kao signal. Zlo se sprema u kolektivnu memoriju da skrene pozornost na predatore. Priče o čijoj pogibelji pričale su se nekad oko vatre da slušatelji steknu znanje o svijetu koji ih okružuje. Danas imamo portale. AI to zna, možda ne na psihološkoj, antropološkoj ili filozofskoj razini - ali broji klikove. Ima algoritme koji se razvijaju, koji uče. S vremenom potpuno će nas pročitati.
Potpisi su za budale.
User avatar
Stitch
Head Honcho
Posts: 16636
Joined: 17 Sep 2011, 23:06
Has thanked: 50 times
Been thanked: 42 times
Gender:

Post 24 Mar 2025, 17:19

When the obituary you're reading turns out to be about you: Inside growing death-hoax scams

Članak objašnjava da su posrijedi prevaranti, scamerske stranice ili phishing-stranice. Iskorištavaju ljudsku potrebu za mračnim sadržajem kako bi se stekla materijalna korist, nisu to pravi portali koje vode novinari.
Potpisi su za budale.
  • Information
  • Who is online

    Users browsing this forum: AhrefsBot, Applebot, CCBot and 0 guests