Potrudit ću se da budem pristojna pa ma koliko mi to teško padalo. Neću citirati, ionako je ovdje jedna jedina tema: Haram. Točnije, silna Haramova pamet i naša glupost.
Dakle, najprije da nešto razjasnimo: svi imamo Google i svi možemo doći do raznoraznih inforamacija. Kako ćemo ih trijažirati, ovisi o mnogočemu. No do informacija dolazimo i
mimo interneta, mnogo toga znamo i bez Wikipedije. Hrvatska enciklopedija po kojoj svisoka pokušavaš pljuckati ima svoju svrhu: ne, nije savršena, ali bar nije netočna - sažeta je i ostavlja svakome mogućnost da dalje sam istražuje.
Usput, što se tiče istraživanja, baš sam nedavno vidjela foru na Fejsu. Kaže otprilike ovako: veliš da si obavio istraživanje, blago tebi. Riješio si to u deset minuta. Ja imam na raspolaganju - pa sad nabraja aparaturu - i proveo sam 20 godina radeći s time, a tek sam malo zašao ispod površine. Otprilike onako kao što se priča za pokojnog Filipovića kada mu je na ispit iz grčke filozofije izišla cura koja mu je na pitanje je li pročitala zadana Aristotelova djela i je li joj tu sve jasno odgovorila potvrdno: da, sve mi je jasno. A Vladimir će na to: "Blago vama, kolegice, ja već desecima godina proučavam Aristotela i još mi nije sve jasno.
De Waal nije socijalni antropolog, kao što si mu u jednom postu pokušao pripisati: čovjek se bavi primatima i nije jedini. Socijalna antropologija nešto je posve drugo. Možemo ga nazvati biologom, što se možda u današnje vrijeme, kada se i liječnici specijaliziraju za lijevu nosnicu, a ne umiju prepoznati najobičniju prehladu, čini preširokim pojmom. No tumačiti ponašanje primata upotrebljavajući rječnik kojim se opisuje ljudsko ponašanje, to je ono što nazivam nepotrebnim humaniziranjem životinja. Zašto ljudi to rade, posebna je priča i zapravo je psihološko pitanje.
Zašto misliš da si jedini ovdje tko zna za de Waala, ne znam. Meni je fora naslov njegove najpoznatije knjige, ali da mu postavke stoje, ne stoje, a da nam je njegova pamet potrebna, nije. Čovjek se u biti nije promijenio od pamtivijeka: promijenio se samo način na koji djeluje. No osim priprostog djelovanja postoji i misao, nešto za što je samo čovjek sposoban, a iz misli proizlaze smijeh i igra (jesi li bar bacio pogled na Huizingu?), što je opet svojstveno samo čovjeku.
O stvarnosti govoriš? I misliš da je objektivna? Znaš li što je zbiljnost? Što je s drvetom koje pada u prašumi, a nitko ne čuje taj pad?
Zbroji se malo, dečko.