schmokljan » wrote:
Odnosno - kako dati životu smisla ako čovjek ne vjeruje u više biće koje simbolizira viši smisao života?
Koje vise bice? Abrahamovog Boga ili "vise bice" po vlastitoj zamisli?
schmokljan » wrote:
Odnosno - kako dati životu smisla ako čovjek ne vjeruje u više biće koje simbolizira viši smisao života?
Šteta. Naime, to samo govori da uporno žmiriš, ne želeći vidjeti protuargument, jer ti se ne sviđa. Umjesto da pokušaš naći smisao u realnosti, ti od realnosti bježiš. Tako se ne dolazi do smislenih zaključaka.schmokljan » wrote:
Jesam li ja ikad tvrdio da djelujem tako? Nađi mi jedan post na ovoj temi u kojem ja to tvrdim. Otvorio sam ovu temu da pitam, da, u suradnji kolega i kolegica, možda dobijem neke odgovore ili barem produbim uvid. Ti si svoj stav iznio i sad ga iznosiš po treći put. Hvala, čuo sam i ne govori mi ništa.
Nema ničeg onostranog u tvrdnji da nešto postoji. Tebi vjerojatno i susjedov pas nakon kiše odiše onostranim.schmokljan » wrote: JPK, reći da nešto jednostavno je više je od zena, to naime odiše onostranim.
Svaki mozak tako funkcionira, jer je evolucijski povoljno. Optimism bias je primjer takve pojave koji je dobro dokumentiran.schmokljan » wrote:Lastane - tvoj opis kako funkcionira mozak vrijedi za mozak slabića. Ljudi svjesno racionaliziraju i svjesno lažu. Ljudi vole laži koje im idu na ruku. Ali i dalje su svjesni da je to laž. Tvoj opis podcjenjuje ljudsku inteligenciju, a precjenjuje ljudski moral.
To bi značilo da njihovo postojanje nije ništa manje stvarno od našeg, iako su vremenski udaljeni.blaze » wrote: to bi značilo da živimo paralelno sa svim mrtvacima i još nerođenima??? koji horor
Ne, schmokljane. Tako funkcionira svačiji mozak. I tvoj i moj. Čiji god.schmokljan » wrote:Lastane - tvoj opis kako funkcionira mozak vrijedi za mozak slabića. Ljudi svjesno racionaliziraju i svjesno lažu. Ljudi vole laži koje im idu na ruku. Ali i dalje su svjesni da je to laž. Tvoj opis podcjenjuje ljudsku inteligenciju, a precjenjuje ljudski moral.
Umjetnost se ne može prepričati, sažeti ili pojasniti?U drugom postu opet miješaš nespojivo. Uvidi Fjodora Mihajloviča se ne mogu prepričati, sažeti ili pojasniti kao što je slučaj s dostignućima s polja znanosti. Način na koji ti izjednačavaš umjetnost i znanost je meni potpuno neshvatljiv. (Sekundarna literatura koja nastoji pribižiti Dostojevskog čitateljima ne utvara si da će objasniti njegove poruke)
Dobro, i? Znači li to da se, spomenemo li viši smisao, ne smijemo osvrnuti na ono što znanost kaže o nekim premisama s kojima počinjemo raspravu?Koliko ja znam, a znam, znanost se ne bavi pitanjem višeg smisla.
Naravno da nije. Štoviše, ništa nije sveto pismo. Sve je otvoreno za preispitivanje. Nema dogmi. Nema svetinja.Izleti nekih fizičara u filozofiju samo govore da bi htjeli reći svijetu više nego što im to znanost dopušta. I to je ljudski, ali nije sveto pismo.
Ispričavam se što sam bio presuptilan: onime sam mislio reći da je moja dobrohotnost pri kraju.Ne tražim ja od tebe dobrohotnost, no dozvoli da ti nešto kažem - dobrohotnost podrazumijeva da se čovjek koji ju pruža ne hvali njome na sav glas. Čisto da znaš za sljedeći put kada odlučiš biti dobrohotan.
Oprosti, što je čudno u tome da polazimo od onoga što znamo iz raznih znanosti?schmokljan » wrote:Čitava tvoja priča počiva na AKO živimo u statičnom 4D bloku... Prevelik je to ako. Da ne kažem, opet, da konstanto namećete znanstvena pitanja, usto isključivo ona koja vam pogoduju, kako biste njome rušili temu koja pita daje li vjera nadu u smisao. U kojem su odnosu to pitanje i statični 4D blok is beyond me.
Po čemu se želim sakriti iza kompleksnosti toga pitanja?Može tebi biti smiješno moje poimanje slobodne volje, no meni je smiješno da nakon niza simplifikacija koje si ponudio, recimo tvoje objašnjenje kako mozak funkcionira, mene optužuješ za simplifikaciju. Vidi - slobodne volje ima ili nema. Ti si taj koji se sad želi sakriti iza novootkrivene kompleksnosti tog pitanja. Ustvrdio si da je nema. Ja tvrdim da je to razina kalvinista s njihovom dvostrukom predestinacijom. Kraj priče.
Sad je ukazivanje na logičke pogreške koje činiš iz posta u post – vrijeđanje.Svaki tvoj post obiluje što prikrivenim, što neprikrivenim vrijeđanjima - to je valjda od tvoje silne dobrohotnosti. Izjednačavanje mene s kreacionistima je tvoj Godwin.
Jedno je što mene zanima; drugo je što drugima treba. Trudim se ne mjeriti svijet po sebi, a bogme ni sebe po svijetu.Istovremeno tvrdiš da si za čistu istinu, ali si i za koncept slobodne volje ma kako on iluzoran bio. A sve to opet veze nema s temom.
A-ha. Znači, zato se toliko služiš osobnim napadima?Čitava ova rasprava me podjeća na debatni klub u kojem uopće nije bitno dođi do sinteze, nego je bitno svim raspoloživim sredstvima protivnika natjerati na odstupanje.
Mislim da se na temi o bogu ne može doći do smislenih zaključaka u kojem god smjeru krenuli.Emericzy » wrote: Šteta. Naime, to samo govori da uporno žmiriš, ne želeći vidjeti protuargument, jer ti se ne sviđa. Umjesto da pokušaš naći smisao u realnosti, ti od realnosti bježiš. Tako se ne dolazi do smislenih zaključaka.
kužim samo da nije judaš ;-)Lastan » wrote: Zanimljivo, istu sam priču čuo od jednog vrhunskog majstora borilačkih vještina. Samo zamijeni planinu udarcem šakom.
Ne bi čovjek rekao koliko filozofije stane u učenje kako ubiti boga u nekom.
Ne bih rekao da se ne može. Ja mogu.blue » wrote:Mislim da se na temi o bogu ne može doći do smislenih zaključaka u kojem god smjeru krenuli.
...
Ljudi vjeruju i u dokazivo nepostojeće stvari, pa što ne bi u nedokazivo više biće
Kakvim definiranjem?blaze » wrote: što se dobiva takvim definiranjem stvarnosti?
Ako netko može predvidjeti tvoju odluku prije nego što si je ti sâm svjestan, a dok misliš da je donosiš, onda tvoje odlučivanje nije odlučivanje.schmokljan » wrote:Dakle Lastane na kraju si se pozvao i na neurologiju kako bi opravdao svoj stav o manjku slobodne volje. To što neurolog skenom može nešto predvidjeti znači samo i isključivo da postoje obrasci, a nipošto da ne postoji slobodna volja.
Ako ćemo pošteno, iz rezultata tih pokusa ne možemo zaključiti da nešto ne vrijedi za sve. Samo da ne vrijedi za sve uvijek.Usto, i sam kažeš da su ljudi u velikom postotku skloni i stvoriti lažno sjećanje i ubiti psića elektrošokovima. U velikom postotku, ne svi. A ako nije primjenjivo na sve - je li to onda univerzalni zakon?
Dakle, u raspravi o višem smislu miniranje je izreći stav da viši smisao ne postoji?Da napomenem - čitavu ovu raspravu smatram izlišnom - otpočetka si minirao temu, iz meni neshvatljivih razloga, te si konstantno offtopic.
A čuj, lijepo je u raspravi definirati pojmove. A još ne znamo ni što bi točno bio taj viši smisao.Zašto ovo pišem - zato što mi nije bilo na kraj pameti da će se tema izroditi u raspravu o stvarima koje, po meni, veze nemaju s, ponovit ću, vjerom kao jedinom nadom u viši smisao.
Jest. Ta logička pogreška ima i ime: argumentum ad consequentiam. Pobijaš ne činjenicu, nego njene nepoželjne posljedice.Ti meni ukazuješ na logičke pogreške? Je li logička pogreška reći da koncept nepostojanja slobodne volje pogoduje svima koji čine zločine? Meni nije.
Kao što rekoh, riječ je o iluziji. No to ne znači da ta iluzija nije korisna, ili čak nužna.Istovremeno, ti braniš koncept slobodne volje. Potpuno neshvatljivo. Da sam uvjeren da nešto ne postoji ne bih to branio.
Dakle, s tobom bih mogao raspravljati samo ako se bespogovorno slažem s tvojim tvrdnjama?Ostatak mi se ne da komentirati jer neke moje tvrdnje dopuštaš, no uvijek dodaješ još jedno ali, kako bih ja raspravljao s tvojom naknadnom pameću. Dobra taktika, ali nefer.
Uvrijeđen? Ja?I za kraj - uvrijeđen si što sam te usporedio s kalvinistima. Ne shvaćam. Oni također ne vjeruju u postojanje slobodne volje. Ti si mene s kreacionistima. Ako netko treba biti uvrijeđen - to sam ja.
Ovo je dobro pitanje.Morticia » wrote:Zašto se vjera automatski poistovjećuje s religijom i križevima?
opažanje mi je povezano s iskustvom i sadašnjošću. kako mogu opažati nešto što se nije još dogodilo ili se dogodilo davno? ne mogu opažati mrtve i nerođene. ali mi je ideja da svi supostoje intrigantna. zemlja će se jednom možda rasprsnuti, tj. neće biti okrugla. zato spominjem definiciju: stvarnost je ono što će biti, što jest i što je bilo. tako sam shvatila taj 4DJPK » wrote: Kakvim definiranjem?
To je opažanje stvarnosti, isto kao što je tvrdnja da je Zemlja okrugla opažanje, a ne definicija.
Znam da nisam to baš najbolje objasnio, ali argument zašto mora biti tako nije ni jednostavan ni lako prihvatljiv (jer je u potpunoj suprotnosti s intuicijom). U ovoj knjizi je dobro popularno objašnjenje: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fabric ... Experience
Slažem se za 'više biće'. Ne mogu se složiti za uzak fizički okvir slobode. Definiraj 'uzak'. Što je to u tvom fizičkom okviru što te sputava kao osobu? Sputava te da ne budeš nešto drugo, npr. riba ili ptica ili Jedi warrior; to je točno. Ne vidim kako te sputava kao čovjeka.Silajn » wrote:Meni je ideja boga-stvaraoca banalna i dosadna Preljudska Bilo da se radilo o (višem) biću ili nekom drugom konceptu. Važnije, nije mi potrebna, ni za svakodnevicu ni za otkrivanje smisla. Ne mislim da smisla nema, dapače, ima više smislova, ali jednako tako i previše meni nepoznatih varijabli da taj smisao racionalno dokučim. S druge strane, mislim da je moguće dohvatiti bar dio toga onim što se valjda naziva "prosvjetljenjem", ali i tu mi je više biće suvišno.
Što se tiče slobodne volje, mislim da apsolutno ne postoji, zato jer smo uvjetovani na razne načine i bez demijurga. Slobodu imamo samo unutar datog fizičkog okvira, a on je, kako god okrenemo, prilično uzak.
Kad bih mislila da ima smisla zamišljala bih ga kao alat za izlaženje iz fizičkog okvira.Silajn » wrote:Meni je ideja boga-stvaraoca banalna i dosadna Preljudska Bilo da se radilo o (višem) biću ili nekom drugom konceptu. Važnije, nije mi potrebna, ni za svakodnevicu ni za otkrivanje smisla. Ne mislim da smisla nema, dapače, ima više smislova, ali jednako tako i previše meni nepoznatih varijabli da taj smisao racionalno dokučim. S druge strane, mislim da je moguće dohvatiti bar dio toga onim što se valjda naziva "prosvjetljenjem", ali i tu mi je više biće suvišno.
Što se tiče slobodne volje, mislim da apsolutno ne postoji, zato jer smo uvjetovani na razne načine i bez demijurga. Slobodu imamo samo unutar datog fizičkog okvira, a on je, kako god okrenemo, prilično uzak.
To bi bile drogeMargarita » wrote: Kad bih mislila da ima smisla zamišljala bih ga kao alat za izlaženje iz fizičkog okvira.
Tjah, mislim da jednako vjerojatno da postanem Jedi ili ptica ili riba kao i da slobodno odlučujem Mislim da ti hoćeš pričati o slobodnom umu; pa i taj um je fizički ograničen (hint: pamćenje). Jebiga, loš smo kompjuter, bar na svjesnoj razini.Emericzy » wrote: Slažem se za 'više biće'. Ne mogu se složiti za uzak fizički okvir slobode. Definiraj 'uzak'. Što je to u tvom fizičkom okviru što te sputava kao osobu? Sputava te da ne budeš nešto drugo, npr. riba ili ptica ili Jedi warrior; to je točno. Ne vidim kako te sputava kao čovjeka.
slobodnu volju sputava superego, kako god nazvali taj okvirEmericzy » wrote: Sputava te da ne budeš nešto drugo, npr. riba ili ptica ili Jedi warrior; to je točno. Ne vidim kako te sputava kao čovjeka.
Ti si protonski rasist. Elektroni imaju slobodnu volju, elektronska prava i obaveze.Lastan » wrote:
Ne pozivam se, uostalom, isključivo na neurologiju. Čitao sam i o matematičarima koji su izračunali – ne znam kako jer ne znam toliko matematike – da ako ljudi imaju slobodnu volju, nužno je moraju imati i elektroni. A čini mi se da nije teško prihvatiti ideju da elektroni baš i nemaju slobodnu volju.