schmokljan » wrote:Ave Crux, spes unica, pisao je Strindberg u svojoj katoličkoj fazi.
Ovo nije tema o katoličanstvu, nego o vjeri i smislu.
Odnosno - kako dati životu smisla ako čovjek ne vjeruje u više biće koje simbolizira viši smisao života?
Dakle - je li vjera jedina koja daje nadu da život ima smisla?
Jah.
Svijet racionalista- vjernik se nikad ne umori od dokazivanja- nije Kozmos, on ne pokazuje nikakvoga poretka ni smisla, on ne rađa nikakvo dobro ili zlo, nikakvu svrhu ili zakon. Moramo se suočiti s ravnodušnim kaosom koji nas je stvorio isto tako besciljno kao što će nas na kraju uništiti; moramo prihvatiti da će sve ljudske nade i strahovi, sve ekstatične radosti i užasni bolovi, sve svaralačke muke znanstvenika, umjetnika, svetaca i stručnjaka nestati zauvijek bez traga- progutane neobuzdanim i beskrajnim morem slučaja.
Dosljedni su ateisti bili spremni prihvatiti te zaključke: neki, poput Humea, sa sjetnom pokornošću; drugi, poput Nietzschea, Sartrea, Kafke, Camusa, s bolnim osjećajem tragičnoga sukoba koji nas je zauvijek razderao nadvoje- nepremostiv bezdan između našega traganja za smislom i svijeta kakav jest i kakav mora ostati. Pa ipak, većina onih koji su- za razliku od zagovornika veselog i lagodnoga ateizma prosvjetiteljstva- bili spremni da se zagledaju u ledenu pustinju svijeta bez Boga, nisu napustili uvjerenje da se od bezlične igre atoma ipak nešto može spasiti. To «nešto» trebalo je biti ljudsko dostojanstvo, sama sposobnost da se čovjek neustrašivo suoči sa svojom slobodom i da presudi smisao pukim činom volje, pri punoj svijesti ga prije presuđuje nego otkriva u prirodi i povijesti. Da li je Nietzsche bio pod utjecajem znanosti svoga doba ili je jednostavno koristio ono za što je vjerovao da su njene neminovne posljedice, e da bi potpomogao svoje filozofske sklonosti, u ovom je kontekstu nebitno: on je bio uvjeren da je znanost konačno lišila svijet, uključujući i ljudsku povijest, smisla; da je Bog zauvijek napustio svemir i da se za Njega ne može naći nikakva zamjena. Dostojanstvo koje nam omogućuje da prihvatimo istinu i da, stvaralačkim činovima, prkosimo praznini Bitka, za njega je bio jedini način da se breme života nosi bez zavaravanja. On nije uspio objasniti odakle dolazi vrijednost dostojanstva, zašto ono ne bi bila još jedna samoobmana ili zašto bismo se uopće oslonili na njega, a ne izvršili samoubojstvo ili poludjeli- što će on sam kasnije učiniti.
Nietzsche se nije oklijevao suglasiti s onim što su veliki kršćanski učitelji uvijek dokazivali: svemir kojeg je napustio Bog apsurdni je svemir. Pod uvjetom da se pridjev «apsurdan» može uporabiti na neapsurdan način izvan područja gramatike, i da je njegova etimologija- surdus, gluh- sačuvana u njegovoj porabi, moglo bi se pomisliti da je takvo kazivanje tautološki istinito: bezbožni svijet je svijet bez Boga. Međutim, to je jedna od onih lažnih tautologija koje ljudi ponekad otkrivaju s iznenadnom radošću ili užasnutošću, osjećajem otkrivenja; tu spadaju takva otkrića kao što su «Bog je Bog» ili «Cogito ergo sum». A ako je svemir uistinu gluh, onda on uopće ne haje za to imam li dar govora ili ne: ja jesam nijem i moj govor je varka, igra koju igram (ludo) sa samim sobom. Nada, nihil, ništa- posljednja je riječ i posljednja želja nestajućega Boga i čovjeka koji posvjedočuje i prihvaća Njegov odlazak. Tako govorahu Job, David, Propovjednik, Pascal, Dostojevski, Kierkegaard, a tako govorahu i Lukrecije, Schopenhauer, Nietzsche, Sartre, Camus, Celine i mnogi drugi.
Leszek Kolakowski: Religija