Ovo je bila ideja, a sada konkretni odgovori na ovo što je Donna navela kao problem. Odnosno što ona vidi kao problem.
Donna Sole wrote: ↑10 Jul 2017, 07:43
Veli jedan naš književnik da nije problem pisati o čemu, nego kako.
Ovo možda zvuči duhovito, ali je samo djelomično točno. Otprilike kao i ona rečenica o prijevodu i njegovoj usporedbi sa ženom, vjernošću i ljepotom. Kako, to je stil, a stil je, kažu Francuzi, čovjek, ali ne može svaki čovjek pisati baš o svemu.
Netko zna kako, ali ne zna o čemu. Neki znaju o čemu ali ne znaju i kako.
Rekla bih da je to povezano: ako u sebi osjećaš potrebu da pišeš, ako se u tebi nešto skuplja i navire da izađe na svijet, napisat ćeš, pa makar i loše. Pokušat ćeš to progurati, učit ćeš na temelju recepcije koja te dočeka, potrudit ćeš se naći nekoga tko će ti pomoći savjetom. Ako nemaš tog stvaralačkog erosa, uzalud ti je i najveće znanje.
Na mreži imamo raznih savjeta ali su pomalo banalni, kao da se škrtari u savjetima.
Pa kad se i nema što puno reći. Klasična forma proznog djela zahtijeva uvod ili ekspoziciju, zaplet, klimaks, rasplet i zaključak, no to je danas manje-više rezervirano za trivijalnu književnost. Rekla bih, međutim, da je u svakom pisanju, bar proznome, potrebno poštovati šest elemenata sudskoga postupka u starom Rimu, što se danas poenglezilo u
five W. Na latinskome zvuči daleko manje zabavno:
quis, quid, ubi, quibus auxiliis, cur, quomodo, quando - tko, što, gdje, kojim sredstvima, zašto, kako, kada. Bez odgovora na ta pitanja - direktno ili indirektno, cijela se konstrukcija njiže, ruši i pada.
Voditelji raznih radionica skupo naplaćuju svoje savjete a nema jamstva da će te nešto naučiti. Ili ima?
Nema. Ako imaš talenta, možeš ga izbrusiti. Naučiti ga ne možeš. Zabavljati se uvijek možemo.
